Lebam sebiji


Comelnyalah mata panda macam itu. Sesuai sangatlah dengan panda. Tetapi kalau manusia pun ada mata macam panda, itu bukannya comel, tu tandanya tak cukup tidur. Mata panda bukan ada sengsorang dia ja, tapi dengan pakej menguap sepanjang hari, sakit kepala rasa macam nak berendam dalam air sepanjang hari dan mood yang rosak tak boleh nak buat pa dah selain dapat tidur barang sekejap.

Malam tadi saya buat hal juga, baca novel sepanjang malam. Dalam lima jam habis sebuah novel dari kulit ke kulit. Tak acilah main langkau-langkau.Puas hati.  Novel ini memang saya cari-cari. MANIKAM KALBU. Kulit novelnya yang berwarna jingga terang dan lukisan kucing gemuk sedang menjahit nyata sama lucu dengan penulisannya. Walhal jika dibandingkan dengan novel la ni yang hanya sekadar menggunakan gaya bahasa seharian untuk berhikayat tentang ceritanya, saya pula boleh ketawa tak ingat dengan gaya bahasa yang menurut saya klasik (maaf. saya buta tentang sastera melayu) dan puitis siap dengan pantun-pantun yang tidak keterlaluan jika saya katakan indah walaupun sesekali ada yang tidak difahami metaforanya.

Namun, secara keseluruhannya saya angkat dua ibu jari. Tema nya yang relevan dengan masyarakat kini langsung disampaikan dalam jalan cerita yang menarik. Persoalan budaya dan syariat. Tentang aurat dan Melayu. Tentang busana yang sepatutnya bukan hanya disarung di majlis keraian. Tentang kurungan yang membataskan kita melanggar syariat. Tentang murninya seorang pemuda yang gigih meladeni bidang yang dipinggir zaman kini. Tentang kuatnya remaja, pemuda, pemudi dalam sesebuah masyarakat. Ya, mungkin patut disedarkan yang remaja adalah kekuatan bagi sesebuah masyarakat. Dalam atmosfera kasih sayang dan prihatin daripada masyarakat yang lebih dewasa.

Uhuk. Terlebih sudah. Saya bukan cendekiawan yang reti menilai karya. Justeru apa kata kalian pula yang membacanya dan merasai semangat pemuda. Saya pun akan memulangkan buku tersebut di Perpustakaan Temerloh nanti. Nanti bolehlah kamu komen pula ya.

mek: membaca jambatan ilmu

Ulasan

Catatan Popular