Nostalgia zaman dahulu kala

Assalamualaikum.
Huhui!

Kenapa ya, tak sah tak buka komputer riba setiap hari?
Entah, konon-konon nak buat entri macam banyak untuk bulan tiga tahun dua ribu dua belas ni agaknya. Tapi kan, apabila dah selalu sangat menulis ni yang keluarnya merapu je.

Saya nak buat perbandingan cuma zaman kanak-kanak tiga generasi; generasi saya yang saya lalui, generasi adik saya yang saya perhati dan generasi abah saya yang saya dengar lewat ceritanya yang lalu (waktu yang masih terluang untuk cerita zaman yang menggunakan kamera kodak- zaman adik saya dah popular dengan DSLR).

Bermula dengan abah saya, dulu jika mereka nak main, punyalah difikirnya permain tu- macam mana nak buat. Ala-ala macam main paintball tu, abah kata zaman dulu buat senapang sendiri, peluru ambil biji apa entah yang warna kuning. Saya yang dengar ni macam seronok lah juga. Buat sendiri pastu main dengan member-member lari keliling kampung. Nak main layang-layang, walaupun ada orang jual dua singgit, diorang semangat cari buluh dengan kertas campur gam kanji nak buat badan lelayang tu.

Zaman saya pula basikal dah ramai yang mampu milik. Jadi, main basikallah kami waktu itu. Buat konvoi. Main basikal ni tak lutut cium lantai tar tu tak sah. Dah jatuh tu kawal macho je naik balik buat muka seposen. Selalu juga kami pergi main rounders di belakang rumah orang. Ni bukan kampung, tengah kawasan perumahan. Rounders tu mainnya macam main sofbol. Tengok sofbol, macam itulah main rounders.  Komputer waktu itu tak laku sangat sebab tak ramai yang ada. Komputer pun jenis yang gedabak punya besar tu. Jika ada pun tak ada internet. Jadi, boleh kata kanak-kanak waktu tu masih lagi ramai kat luar waktu petang-petang.

Sekarang, saya tengok budak-budak sekarang duk menatap skrin komputer je (macam saya sekarang dan juga kalian!). Jenuhlah duk tarik-tarik baju suruh jadi partner main badminton kat luar- macam cakap diri sendiri pula. Ceper pun tak tahu kut. Batu seremban, congkak, ketinting.Tapi serius, diorang agak hebat lah benda-benda alah komputer ni. Tekan-tekan ni keluar benda ni. Saya ni kurang rajin pula nak mengexplore. Pernah sehari nak dekat zohor pun tak habis nak teroka window yang baru ni. Cuma, ketagihan terhadap permainan online ini agak bahaya lah kut.

Tapi muzik, mak ai! Dulu, muzik yang popular, rock kapak dengan nasyid- Raihan, Inteam, UNIC lah, SAUJANA lah. Sekarang, OMK ada CN Blue, T-ara, SNSD, VIP, Gagak, Bibir. Hemm, macam-macam.

Dulu remaja atau syabab ni kuat, walaupun tak banyak A dalam kertas yang dia tulis dekat atasnya dengan tajuk sijil itu. Sekarang banyak A pun macam sama aih dengan yang tidak. Entah-entah A+ korang dalam Fizik korang tu sama dengan C waktu aku spm tahun '88 dulu kut? (pinjam ayat orang).

Mana tahu? Dulu entertainment ni tak melimpah, sekarang mengalir tidak boleh nak diempang dah. Sumber nya banyak. Yalah, jaringan tanpa sempadan.

Raise your guard up and realize what the world goes on.
-sempeking-

:-) senyum- senyum selalu (-:


Wallahua'lam. 



Ulasan

Catatan Popular