Sabar..sabar..sabar

Pernah tak waktu anda sedang hot, panas lagi berapi (nak marahkan sesuatu) ada orang cakap, " Weh, sabarlah."

Selalu bukan?

Macam senang je nak cakap sabar tu. Ironisnya, itulah yang sering berlaku. Saya yang tengah marah, orang cakap macam tu. Lagi saya rasa macam nak hilang sabar. Tapi bila orang lain pula yang tengah down, saya pula yang cakap kata-kata keramat tu. Rasa macam nak hempuk juga diri sendiri; yalah jika diri sendiri pun tak suka, apatah lagi orang lain. Kan..kan. Apa lagi yang saya boleh katakan. Terkadang saya lebih suka-macam-tak-tahu-nak-cakap-apa sebab saya memang tak ada idea nak cakap apa. Heh.

Okey, apa yang betul, apa yang salah?

Sebenarnya sabar itu TIADA HAD.

Wait a sec. Bukan ke selalu orang kata, sabar pun ada hadnya. Selalu-selalu sokmonya macam itulah. Saya pun fikir macam itu juga pada awalnya. Saya tak ingat lah pula saya dengar atau baca, isinya lebih kurang beginilah; 

Sabar-sabar aku pun ada hadnya. 
Jika begitu kau belum sabar.  
Dah tu takkan lah aku nak terus diam diri je. Terus mengharap yang benda akan pulih? 
Kau masih belum faham erti sabar sebenarnya. Sabar ini bukan benda yang mudah. Nampak macam aku cuba menakutkan kau. Tetapi bukankah sabar itu sebahagian daripada iman. Takkan dengan mudahnya sabar itu ada had lalu melepasi had yang kita sendiri tetapkan, kita mula bertindak luar batasan syarak. Tidak sabar untuk menjadi kaya, ambil jalan mudah; tidak membodohkan diri sendiri menyertai skim cepat kaya pun, menindas golongan bawahan. Yang berkuasa tambah berkuasa, rakyat pula makin papa kedana. Sabar juga bukan dalam hal yang melibatkan pertelingkahan antara dua lidah, bahkan banyaknya meliputi setiap urusan kehidupan kita. Sebab kita bukan siapa-siapa. Cuma hamba. Sedangkan para nabi diuji dengan ujian yang lebih kuat,
Dari Sa'id bin Abi Waqqash Radhiyallahu anhu, dia berkata. 'Aku pernah bertanya : Wahai Rasulullah, siapakah orang yang paling keras cobaannya ? Beliau menjawab: Para nabi, kemudian orang pilihan dan orang pilihan lagi. Maka seseorang akan diuji menurut agamanya. Apabila agamanya merupakan (agama) yang kuat, maka cobaannya juga berat. Dan, apabila di dalam agamanya ada kelemahan, maka dia akan diuji menurut agamanya. Tidaklah cobaan menyusahkan seorang hamba sehingga ia meninggalkannya berjalan di atas bumi dan tidak ada satu kesalahan pun pada dirinya". (HR Ibnu Majah)

Sabar dalam bersabar. Macam senget je ayat tapi itulah yang paling susah nak dilakukan. Sabarlah wahai hati.


mek lin : sabarnyalah aku nak tulis entri ini. Nasihat untuk diri sendiri yang selalu lupa ini juga.

Ulasan

Catatan Popular