Kenapa ambil Master?

Tahun lepas aku macam hampir² nak drop dah course sem ni. Haha. 

Antara minat dengan kemampuan. 

Minat sains, tapi kemampuan dan kemahuan macam dah kurang. Dia macam semua perkara lanjutan serentak dan perkara asas kimia tiada. Nak exam tu rasa down betul haha. 


Sampai lah aku dah lepas peperiksaan akhir. Okay aku target semua A, tapi ada satu subjek Kimia Kuantum yang aku ia-ia study tapi macam faham tak faham dapat B+. Yg aku target A solid sebab dah pernah belajar dan yakin dapat A-. Yg aku cuak sangat Kimia Organik flunk ke laut dalam dapat A-. Alhamdulillah. 

Kurang-kurang aku rasa okay lah jugak. Dan lepas kena buat sendiri segala lab work ni aku makin okay la kerja line ni. 

Tapi dengan background aku mungkin otak bisnes aku lebih terpakai di sini. Nak bangunkan sesuatu otak tu susah, tapi kemahiran mungkin senang. Ada otak tak ada kemahiran dan talent susah juga. Otak bisnes tapi skill memujuk rayu dan mempengaruhi tu paling hebat. Yang aku tak ada. Tu sebab penat sangat. Ilmu je ada.

Research ni korang kena kerja keras la. Tedious dan penat. Tapi semua tu boleh adjust sebab kau buat, kau dapat, tak berkaitan dengan apa-apa pun sebab hukum alam akan terjadi. Bukan macam jualan. Tapi hukum alam juga kerja ni tak kaya. Selagi tiada nilai komersial. Mula-mula aku kelam kat mana susahnya buat research master dan PhD. Sekarang rasakan. Kelas-Research-Kerja. Celah mana nak tulis jurnal & disertasi proper serta ulangkaji. 

Korang rasa jalan mana yang patut aku pilih? 

Baki lagi setengah semester. Semoga tamat dengan jayanya dan bermanfaat. 

Ulasan

Catatan Popular