SIAPA YA MELAYU TU?

Kawan saya tanya; siapakah bangsa melayu itu?

Be it orang asli, jawa, bugis, banjarrr, batak etc yang duduk di wilayah ini sebelum si penjajah atau si kitol yang membelot;

Kawasan meliputi Indonesia, Malaysia (SM/SS), Patani, Kemboja, Brunai, Filipina, Vietnam @ Champa, sebahagian Australia adalah didiami bangsa melayu.

Malay do not only stay on lands, jauh ke dalam hutan seperti orang asli. This region geographically surrounded by laut. Banyak pulau-pulau. Jadi logik bangsa Melayu belayar dari satu tempat ke satu tempat. Dah tu orang luar berdagang tu dia nak datang singgah di jeti Kedah atau Melaka tu siapa yang sambut. Siapa yang jemput.

Ia cuma kita terpisah sebab entah siapa yang datang ke sini mencuri hasil-hasil tanah kaya ni dan memorak perandakan wilayah ini terpecah-pecah.

Kita suku lain, mungkin adat lain, bahasa dialek lain. Tapi kita melayu.

Sama macam benua India, Cina. Benua besar, banyak suku, negeri, tambahan pula setiap negeri lain bahasa dan adat yang jauh antara satu sama lain. India ada tamil, telugu, urdu, hindi, which is bukan dialek tapi bahasa yang lain. (Saya tahu sebab semua cerita India belasah tengok). Tak ke pelik jika di kawasan ini; Jawa bukan bangsa Melayu? Atau hang bugis hang bukan Melayu. Ya betul, suku ini perlu dipegang supaya adat dan budaya terpelihara. Tapi kita satu bangsa. (Pandangan saya lah). 

And we may discover our own civilisation.
Check out on Tamadun Sungai Batu at Kedah. It exists even older than 500 BC! It may also change your perception on your elders and our root.

I am proud. Research is broad and really tell us what we have not known.

Melly Coleslow

Ulasan

Catatan Popular